31 Ocak 2016 Pazar

Giselle - İzmir Devlet Opera ve Balesi


Ve nihayet 3 sezondur izlemek isteyip bir türlü denk getiremediğim Giselle balesine gidebildim. Gerek biletlerin tükenmesi, gerekse okul yoğunluğundan dolayı epey ertelediğim için pişman olduğumu da itiraf edeyim :) Bilet almak için azıcık geç kaldığım için anca balkondan yer bulabildim.
Temsil Elhamra sahnesindeydi. Küçük olmasına rağmen tarihi geçmişi olan, etkileyici bir salon. Başka bir yazıda Elhamra sahnesi hakkında daha fazla ayrıntıya gireriz, şimdilik sadece bir kaç fotoğraf ekliyorum.


Baleye olan ilgim konservatuvar yıllarımda piyano derslerimin bale öğrencileriyle aynı binada olmasına dayanıyor diyebilirim fakat üniversiteye geçmemle birlikte daha ayrıntılı incelemeye başladım. Giselle'i ilk Diana Vishneva & Vladimir Malakhov başrollerinde internetten bulup izlemiştim ama canlı izlemeye anca fırsatım oldu.


Giselle'e gelirsek, 2 perdeli romantik bale-romantik deyince 19. yy olduğu az çok anlaşılmıştır. Fransız devrimi sonrası haliyle balenin de işlediği konu değişip aristokrasinin tercih ettiği konular yerine sıradan insanlar ve doğaüstü güçler konu olmaya başlamış ve hikayenin Almanya'da(o zamanki Rhinland) geçtiğini dinleyiciye sezdirmek için Adolph Adam müzikleri bestelerken bir kısmını Alman kökenli olan vals olarak seçmiş.



Ortaçağda bir kont olan Albrecht soylu kimliğini gizleyerek köylü kızı Giselle ile flört ediyor, konta aşık olan Giselle onun gerçek kimliğini ve aslında başkasıyla nişanlı olduğunu öğrenince akıl sağlığını yitiriyor ve kalbi dayanamayıp ölüyor. Aslında ana hatlarıyla ilk perdede aslında hepimizin alışık olduğu zengin erkek-fakir kız konusu işleniyor.
İkinci perdede ise konu daha fantastik. Hikayeye göre aşkına karşılık bulamayıp evlenmeden ölen kızların ruhları olan Wililer öclerini almak için gece yarısı mezarlarından çıkıp karşılarına çıkan erkekleri öldürünceye kadar dans ediyorlar(ortaçağda feminizm :)))). Giselle de artık bir Wili oluyor. Albrecht, Giselle'in ölümü üzerine pişmanlık duyarak mezarına gidip af diliyor. Giselle onu affediyor ve Wililerin kraliçesi Myrtha'dan Albrecht'i affetmesini istiyor. Myrtha bunu kabul etmese de Giselle'in aşkının gücü Albrecht'i koruyor. Sabaha kadar dans ettikten sonra Giselle mezarına dönerken Albrecht ise umutsuzca mezarın başında kalıyor.
2. perde ilkine göre daha dramatik olduğu için mi bilmem, gerek teması gerekse müziği açısından daha çok seviyorum.


Wililer gösteri sonunda selam verirlerken

Giselle rolünde izlediğim Aslı Çilek'i gayet başarılı buldum. 2. perdede Wililerin kraliçesi Myrtha rolünü canlandıran Yasemin Altınel'in de rolünün hakkını fazlasıyla verdiğini düşünüyorum. Bu kadar uzun süredir gitmediğim için bir daha pişman oldum.

Bale hakkında bir şeyler yazmışken toplumun bakış açısında değinmeden geçemiyorum. Malesef bu tarz etkinlikler yadırganıyor ve alay konusu oluyor. Amerika'da düzenlenen Youth Grand Prix klasik bale yarışmasında ödül alan genç baletlerden birisi "Senelerdir saçımı kesen berberim beni kemancı sanıyor, bale okuyorum desem beni alaya alacak, birbirimizin kalbini kıracağız" diyor. Bu aşılması gereken önemli bir sorundur.
Size tavsiyem, hiç baleye gitmediyseniz ve bu yazıdan sonra merakınız oluştuysa mutlaka bir defa gidip görün. Ben öğrenciyim, pahalı gelir diye düşünüyorsanız unutun onu, 10 TL gibi epey uygun fiyatlarda bilet bulabilmek mümkün.
Giselle'i Svetlana Zakharova & Roberto Bolle gibi dev isimlerden izleme fırsatınızın olacağı günler dileyerek yazıyı bitiriyorum :)

Sevgilerle...




























Hiç yorum yok:

Yorum Gönder